Vårt löfte
Förväntningar på fastighetsbolagen om att adressera hållbarhetsfrågor ökar ständigt och drivs av såväl boende som nya EU regler och interna mål. Vi hjälper fastighets-aktörer att erbjuda en mer hållbar boenderesa som ger en bättre och tryggare boendemiljö, reducerar klimatavtrycket och gör det enklare att hushålla med resurser.
Den hållbara boenderesan
Vår boendeplattform ger fastighetsägaren en viktig kanal för att bidra till tryggare och mer inkluderande områden, samt inspirera och förenkla för boende att minska sitt klimatavtryck. Bland våra kunder finns några av de mest ambitiösa fastighetsbolagen som sätter mål, informerar och för en aktiv dialog med boende för att motivera till informerade val och förändrade vanor för att hushålla med och ta god hand om tillgängliga resurser. Vi har goda exempel på den förändring som sker genom att uppmärksamma effekten av vad många små insatser sammantaget kan göra.
Det är i förvaltningsskedet som potentialen finns
Fastighetsbolagen har en viktig roll att spela i den hållbara omställningen, både vad gäller trygghet, resurseffektivitet och hälsa i och kring fastigheterna. En stor del av Sveriges totala klimatpåverkan sker i förvaltningsskedet när boende konsumerar elektricitet, vatten och genererar mängder med avfall. Enligt den nya EU lagstiftningen (Scope 3) är det numera fastighetsägarens ansvar att redovisa hur klimatavtrycket hos boende ser ut och arbetet för att reducera detta. Det är även i förvaltningsskedet som rätt kommunikation, information och insatser kan förbättra trygghet och attraktivitet. Vi ger fastighetsbolagen vägledning och inspiration hur det går att göra verklig skillnad i dessa aktuella och viktiga frågor.
Funktioner på vår plattform som stöttar en hållbar boenderesa
Ökad trygghet
- Information och kommunikation
- Digitala enkäter
- Community – gemenskap
- Trygghetstjänster
- Nudging – dagens tips
- Chat – tillgänglighet
Enklare förvaltning
- Pappersfri avisering och betalning
- Digital nyckelhantering
- Inflyttningstjänst
- Smart ärendehantering
- Smidiga tillval
Hållbar konsumtion
- Kvalitetsgranskade boendetjänster
- Automatisk hemförsäkring
- Trygghetsförsäkring
- Grön enkelt billig el – elavtal
- IMD – visualisering av el- och värmeförbrukning
- Cirkulära resurser – bil och cykel
Så arbetar vi med våra kunder för ökad hållbarhet
Exempel på hur våra kunder arbetar med den hållbara boenderesanHållbarhetskategori: Enklare förvaltning
Automatiserad nyckelhantering vid in- och utflytt tillsammans med SBS
Hållbarhetskategori: Enklare förvaltning
Smartare ärendehantering med SBB och 23% minskad belastning på kundservice
Hållbarhetskategori: Hållbar konsumtion
Prisgaranti på elavtal med enkel uppföljning av elförbrukning för hyresgäster hos Sveafastigheter
Hållbarhetskategori: Ökad trygghet
Ökad trygghet och förbättrad granngemenskap via digitalt forum och community hos MKB
Hållbarhetskategori: Enklare förvaltning
AI-baserad ärendehantering hos SBS för bättre kundupplevelse och sänkta kostnader
Hållbarhetskategori: Ökad trygghet
Digitala enkäter för ökad kunddialog och trygghet hos Aranäs
Hållbarhetskategori: Ökad trygghet
Inflyttningstjänst och automatisk hemförsäkring hos Heba
Hållbarhetskategori: Hållbar konsumtion
Unik trygghetsförsäkring med automatisk täckning för boende i tre månader hos Neobo
Hållbarhetskategori: Enklare förvaltning
Från 42% till 14% pappersbaserad hyresavsiering hos Aranäs
Hållbarhetskategori: Ökad trygghet
Ökat deltagande i föreningsaktiviteter och läxhjälp hos Sveafastigheter
Hållbarhetskategori: Enklare förvaltning