Kundcase — SBB

"Våra hyresgäster rankar boendeappen som en av de topp tre faktorer som bidrar mest till boendeupplevelsen"

Med ett starkt kundfokus och önskan om att förenkla relationen mellan förvaltning och boende har SBB sedan 2019 använt sig av Avy-Tmpls boendeplattform och app. Boendeappen som idag är utrullad till alla hyresgäster i beståndet om närmare 20,000 lägenheter används flitigt med en anslutningsgrad på 73% där 63% av alla användare i genomsnitt loggar in drygt 6 gånger per månad.

Första steget var att integrera betalningslösningen för aviseringsrutiner vilket möjliggjorde för alla hyresgäster att kunna betala hyran via sin app. Idag betalar majoriteten sin hyresavi digitalt i appen och SBB har därmed helt slutat med pappersavier i bostadsbeståndet.

Ytterligare ny service har genom åren introducerats, och plattformen har blivit en grundsten för att möjliggöra en bredare fastighetsaffär genom nytänkande service. Digital felanmälan, boendetjänster, kommunikation och tvättstugebokningar är några exempel på vad förvaltning och boende nu kan sköta digitalt där SBB ser ett förändrat kundbeteende med fler och fler digitala felanmälningar och en minskad belastning på kundservice om 23%.

Bland boendetjänsterna finns förmånliga elavtal, hemförsäkring och inflyttningstjänster tillgängliga för boende och 92% laddar ner boendeappen i samband med inflyttning. Även tillvalsprocessen har kunnat förenklas och boendeappen använts flitigt för att sondera intresse och förverkliga önskemål om att installera såväl diskmaskin som säkerhetsdörr i hemmen.

”Vid en omröstning bland våra hyresgäster rankades boendeappen som en av de topp tre faktorer som bidrar mest till boendeupplevelsen”

Carl David Hedén, Digital Affärsutvecklare på SBB säger: ”Vi vill vara en modern hyresvärd och stärka hyresrätten som boendeform. Avy-Tmpls digitala verktyg bidrar mycket till detta då vi nu kan erbjuda bättre och ny service på ett enkelt sätt – och dessutom till en mindre kostnad än innan. Vid en omröstning bland våra hyresgäster rankades boendeappen som en av de topp tre faktorer som bidrar mest till boendeupplevelsen. Plattformen har även fungerat som en katalysator av innovation internt och lokala förvaltare har börjat engagera sig i att hitta och erbjuda lokala tjänster till boende via appen. Det är jättekul att kunna arbeta så personligt tycker vi”.

Se fler kundcase

Samarbetet i siffror

92%
Nedladdning vid inflyttning
73%
Anslutningsgrad
6
Användarinlogg per månad
23%
Minskad belastning kundservice
Se fler exempelcase

Vill du veta mer?