Kundcase — Fastighetsägarna Service

"Vi kan erbjuda en ny nivå av service som skapar mervärde för slutkunden"

Som en av Sveriges största och främsta fastighetsförvaltare med tusentals fastighetsägare och bostadsrättsföreningar som kunder arbetar Fastighetsägarna Service konstant med att utveckla sitt erbjudande. Ett stort fokus inom detta arbete är att leda branschens utveckling inom digitalisering och att säkerställa att kunder får rätt förutsättningar och verktyg för att förenkla och förbättra upplevelsen för sina boende.

Att bredda erbjudandet inom tjänster för att öka servicenivån, förenkla för fastighetsägare och bostadsrättsföreningar och skapa merintäkter var ledorden i valet av Avys digitala verktyg. Detta har inte bara inneburit ett spetsigare förvaltningserbjudande jämfört med konkurrenter, utan även en direkt diversifiering av företagets målgrupp och affärsstrategi.

”För Fastighetsägarna Service har Avys e-handelsplattform för bostadsbolag öppnat upp en helt ny affär för en ny målgrupp, där de boende – inte bara bostadsrättsföreningar och fastighetsägare – blir direkta kunder till oss. Vi kan erbjuda en ny nivå av service och en plattform som skapar mervärde för slutkunden. Plattformen förenklar och optimerar även processer i vår egen verksamhet”, säger David Gutierrez, affärsutvecklingschef på Fastighetsägarna Service.

Som ett exempel på tjänst kan boende som vill ha någonting fixat i eller till sitt hem, som ett nytt handfat eller hantverksarbete, beställa det i boendeappen (som i sin tur skapar en direkt order till företagets ärendehanteringssystem), och sedan få en faktura på beställd vara eller utförd tjänst och betala för detta i appen.

”Detta är win-win för alla parter – våra medarbetare känner till fastigheten och arbetet innebär ingen extra transport eftersom vi är på plats och fastighetsägaren eller styrelsen i bostadsrättsföreningen har en relation till oss och våra medarbetare. Det har länge varit ett affärsstrategiskt mål för oss att skala upp och utöka vårt serviceerbjudande och med hjälp av Avy har vi kunnat göra det. Vi arbetar tätt ihop och utvecklar gemensamt paketering av tjänster och innehåll i appen. Vi ser Avy som en stark digital partner som stöttar oss i att uppnå strategiska mål, och som vi kan föra ett aktivt resonemang med kring digital funktionalitet och behov på marknaden.” fortsätter David.

Sedan boendeappen lanserades har ett tiotal olika hantverkstjänster och trygghetsprodukter erbjudits till boende, med hundratusentals kronor i ökad intäkt. Varannan appanvändare betalar nu även sin avgift via appen, vilket bidrar till effektivitet för organisationen och enkelhet för användaren. Ytterligare uppskattad funktionalitet i appen är fel- och serviceanmälan samt inflyttningstjänsten med hemförsäkring och elavtal.

Se fler kundcase

Samarbetet i siffror

10
Nya tjänster
Hundratusentals
kronor i ökade intäkter
50%
Betalar hyran digitalt
Se fler exempelcase

Vill du veta mer?