July 15, 2025

Kundintervju: Backahill siktar på att bli den bästa hyresvärden 2027

Kundintervju: Backahill siktar på att bli den bästa hyresvärden 2027

Backahill digitaliserar boenderesan – siktar på att bli den bästa hyresvärden 2027

1. Behovsanalys och val av lösning:

Vad var det specifika behovet ni såg som fick er att överväga en digital Boendeplattform som Avy?

Vi har satt en ambitiös målsättning - att bli den bästa hyresvärden 2027. För att nå dit har vi identifierat ett antal viktiga projekt och aktiviteter som ska hjälpa oss att utvecklas och ligga i framkant. Ett viktigt område är hur vi möter våra hyresgäster och deras förväntningar – särskilt kring tillgänglighet och kommunikation.

Vi såg ett tydligt behov av en digital plattform för att möta framtiden på ett modernt och effektivt sätt. Samhället förändras snabbt och det gör även förväntningarna från våra hyresgäster – oavsett ålder. Även den äldre målgruppen har idag höga digitala förväntningar. Det kräver att vi är lyhörda, på tårna och ständigt beredda att utveckla vår service.

Hyresgästerna förväntar sig tydlig och lättillgänglig kommunikation, och vi insåg att mycket av den kommunikation vi tidigare haft på traditionella sätt behöver lyftas över till digitala kanaler.

Hur kom ni fram till att Avys lösning var rätt för er och era hyresgäster?

Avys integration med vårt befintliga fastighetssystem var en stark fördel. Plattformen är komplett och innehåller de funktioner vi sökte. Vi såg snabbt att det här var en snygg, tydlig och lättanvänd lösning – både för oss internt och för våra hyresgäster.

Dessutom upplevde vi Avy som en trygg leverantör med ett genuint intresse för att förstå våra behov och utvecklas tillsammans med oss.


2. Implementering och användning:

Hur har er implementering av Avys plattform gått hittills? 

Den har gått väldigt bra! Vi satte upp en tydlig tidsplan med fasta deadlines och frekventa avstämningar, vilket skapade struktur och tempo i projektet. Det har dessutom varit roligt – många aha-upplevelser längs vägen: “Jaha, kan den göra det också?”

Vår ekonomiavdelning har varit särskilt nöjd med hur plattformen hanterar betalningar via appen – det har förenklat mycket.

Vad har fungerat bra och vad har varit utmanande?

Mycket har fungerat smidigt, men eftersom vissa delar fortfarande är under utveckling har det också funnits viss begränsning. Samtidigt innebär det att det finns mycket "lågt hängande frukt" – tydliga möjligheter att förbättra och bygga vidare på plattformen.

Finns det någon funktion eller tjänst i plattformen ni ser som extra spännande?

Initialt tyckte vi att chatboten var en spännande lösning – men när vi började prata med våra hyresgäster blev det tydligt att det är community-funktionen som sticker ut mest. Återigen handlar det om kommunikation, men även om trygghet.

Det är också väldigt smidigt att ha ett digitalt informationsbibliotek, där vi kan säkerställa att ingen viktig information missas – till exempel inför en inflyttning.

3. Framtid och vidare utveckling:

Vad ser ni för framtida potential i att använda Avys plattform i er verksamhet?

Just nu ligger vårt fokus på att komma igång ordentligt. Vi inväntar att vissa delar ska gå live, men vår långsiktiga ambition är att all kommunikation med våra hyresgäster ska hanteras genom Avy. Plattformen ska bli vår naturliga kontaktpunkt med boende.

Dan Hagström, Förvaltningschef, Backahill:
"Med Avys plattform tar vi ett stort kliv framåt. Vi förbättrar vår kommunikation med hyresgäster och gör det enkelt för dem att följa felanmälningar och serviceärenden. Tillsammans med Avys co-pilot Davy blir vi nu ständigt tillgängliga"

Om Backahill

Backahill är ett familjeägt bolag som bildades 1998. Vi har rötterna i Ängelholm och på Bjärehalvön – men också i vår ägares gränslösa entreprenörskap och drivkraft att göra affärer. Grunden i företagets verksamhet är att äga, förvalta och utveckla fastigheter.

Vår ambition är dessutom att vara en långsiktig partner i projekt som skapar lönsamhet och tillväxt till glädje för många människor. Vårt huvudkontor ligger i Ängelholm och vi har även lokalkontor i Båstad och Stockholm.

Vill du veta mer om hur Avy hjälper fastighetsägare digitalisera boenderesan och förbättra kundupplevelsen?

👉 Kontakta oss här för demo eller rådgivning.

Subscribe To Our Newsletter ikon

Prenumerera på vår nyhetsbrev

Varje månad ger vi dig de senaste händelserna från oss, branschinsikter, nyheter i produkten och mycket mer.

Thanks for joining our newsletter
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Avys logotyp i vitt